FIM Rohto vertailuryhmässään Euroopan kärkipäätä

8.2.2016

FIM Rohto on tuottanut viime vuosina erinomaisesti. Rahasto on myös laajassa kilpailijaryhmässään Euroopan parhaita rahastoja.

Morningstarin mukaan 64 terveysrahaston ryhmässä vain kahden kilpailijan terveysrahasto on tuottanut tänä vuonna FIM Rohtoa paremmin. Vuoden tuotolla tarkasteltuna ainoastaan yksi kilpailija on FIM Rohdon edellä. Myös kolmen vuoden tuotolla mitattuna rahasto pärjää erittäin hyvin, ja kaikki paremmin tuottaneet rahastot jäävät FIM Rohdon jälkeen sekä tämän vuoden että viimeisen 12 kuukauden tuotoissa. Kolmen vuoden volatiliteetilla tarkasteluna ainoastaan kaksi kilpailijaa on FIM Rohdon edellä. Rahasto on siis kilpailijaryhmänsä kärkipäätä sekä useilla ajanjaksoilla että useilla mittareilla tarkasteltuna.

Terveyssektorilla osakkeilla on takanaan monta vahvan tuoton vuotta. Tämän vuoksi defensiivisetkään terveysosakkeet eivät ole täysin säästyneet kurssilaskulta hermostuneilla markkinoilla. Kuten tilastot osoittavat, olemme kuitenkin pärjänneet kilpailijavertailussa erinomaisesti sekä nousu- että laskumarkkinoilla. Monet positiiviset ajurit, kuten yrityskaupat, jatkunevat alkavanakin vuonna. Terveysosakkeiden arvostuskertoimet eivät ole halpoja, mutta markkinakorjauksen jälkeen huomattavasti houkuttelevampia kuin viime kesänä. Kurssiheilunta sektorilla jatkunee sekä epävakaiden markkinoiden että lähestyvien Yhdysvaltojen presidentinvaalien vuoksi

FIM Rohdon Elite-rating on ollut jo hyvän aikaa 10. Morningstar-tähtiä rahastolla on neljä.

Rahastonhoitaja Tapani Koskenkari hoitaa päävastuullisena rahastonhoitajana yli 15 vuotta toiminutta FIM Rohto -rahastoa, joka sijoittaa maailmanlaajuisesti terveydenhuoltosektorilla toimiviin yrityksiin. Keskeisimpiä sijoituskohteita ovat lääke- ja bioteknologiayhtiöt sekä terveydenhuollon laitteita, tarvikkeita ja palveluja tuottavat yritykset.