FIMin sijoitusjohtaja: Trump on sijoittajille ”musta laatikko”, ja siksi hänen voittonsa on shokki

9.11.2016

Republikaanipuolueen Donald Trumpin voitto Yhdysvaltain presidentinvaaleissa on negatiivinen shokki markkinoille. Osakemarkkinat reagoivat vaalitulokseen laskemalla.

Varainhoitoyhtiö FIMin sijoitusjohtaja Eelis Hein toteaa, että Yhdysvaltain presidentinvaalien tulos vähentää sijoittajien riskinottohalukkuutta ainakin hetkellisesti.

– Trumpin voitto herättää epävarmuutta, sillä hän on markkinoille edelleen "musta laatikko". Sijoittajien ensireaktio on todennäköisesti mallia "myy ensin, mieti sitten". Haavoittuvimmat markkinat löytyvät maista, jotka hyötyvät eniten pääomien, työvoiman ja tavaroiden vapaista virroista, Hein arvioi.

Heinin mukaan muutos USA:n politiikassa on nyt mahdollista, sillä republikaaneilla on enemmistö kongressin molemmissa kamareissa eli senaatissa ja edustajainhuoneessa.

Lähiaikojen markkinakehitys riippuu paljon siitä, kuinka aggressiivisesti Trump lähtee toteuttamaan vaalilupauksiaan. Todelliset muutokset politiikassa tapahtuvat kuitenkin todennäköisesti hitaasti.

Kuten Britannian EU-eron eli Brexit-äänestystuloksen jälkeen, sijoittajat huomaavat, ettei kyseessä ole suuri pamaus. Markkinoiden fokus voi palata piankin talouden fundamentteihin, joissa on hiljattain ollut havaittavissa myötätuulta, Hein sanoo.

Lisätiedot:
Eelis Hein, sijoitusjohtaja, FIM, p. 040 592 9001, eelis.hein@fim.com