FIM Euro täyttää 20 vuotta

14.9.2018

Varainhoitaja ja yksityispankki FIMin euroalueelle sijoittava korkorahasto FIM Euro täyttää 20 vuotta 14. syyskuuta. Kyseessä on yksi Suomen ensimmäisistä valtioiden joukkolainoihin sijoittavista rahastoista.

FIM Euro aloitti toimintansa 14.9.1998. Vuodesta 2006 lähtien sijoitusrahaston rahastonhoitajana on toiminut FIMin salkunhoidon korkorahastoista vastaava johtaja Jouni Salmenkivi.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana FIM Euro on tuottanut kumulatiivisesti 65 prosenttia kulut huomioiden. Samalla aikavälillä vertailukelpoisen joukkolainaindeksin vuotuinen tuotto on jäänyt 59 prosenttiin.

Tutkimusyhtiö Morningstarin kymmenen vuoden luokitus FIM Eurolle on viisi tähteä ja kaikkien ajanjaksojen luokitus neljä tähteä. Morningstar on valinnut rahaston kategoriansa parhaaksi joukkolainarahastoksi vuosina 2011, 2012 ja 2013. Finanssijulkaisu Citywiren vertailussa puolestaan FIM Euro on 9. paras 136 rahastoa sisältävässä vertailuryhmässään, kun tarkastelujakso on viimeiset kymmenen vuotta.

Sijoitusjohtaja Eelis Heinin mukaan FIM Euro on hyvä esimerkki pitkäjänteisen sijoittamisen ja aktiivisen tuotekehityksen hyödyistä asiakkaille. Samaan hengenvetoon Hein muistuttaa, että FIM jatkaa innovointia ja kehittää tuotevalikoimansa jatkuvasti.

”Kerromme lähiaikoina lisää kiinnostavia uutisia korkorahastojen markkinoilta”, Hein sanoo.