Maksupalvelulaki uudistuu – maksamisen turvallisuus ja kuluttajansuoja paranevat

17.1.2018

Maksupalvelulaki muuttui 13.1.2018. Lakiin tehtävät muutokset parantavat asemaasi: muun muassa maksamisen turvallisuus ja kuluttajansuoja paranevat. Osa muutoksista tulee voimaan heti ja loput vähitellen seuraavan kahden vuoden aikana.

Mikä on maksupalvelulaki ja miksi se muuttuu?

Maksupalvelulaki astui voimaan vuonna 2010. Sen tarkoituksena on luoda yhtenäinen euromaksualue, tehostaa rajat ylittävien maksujen nopeutta ja varmuutta sekä parantaa kustannusten läpinäkyvyyttä ja kuluttajansuojaa.

Vuoden 2018 tammikuussa voimaan tulleet maksupalvelulain muutokset pohjautuvat Euroopan parlamentin hyväksymään direktiiviin (PSD2 - Payments Services Directive 2). Direktiivin tarkoituksena on muun muassa suojella kuluttajaa hänen oikeuksiaan parantamalla sekä tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa ja varmempaa.

Parannuksia pankkipalveluihin heti 13.1.2018 alkaen

• Vastuusi pienenee 150 eurosta 50 euroon kortin tai muun maksuvälineen väärinkäytöstapauksissa, jotka ovat johtuneet huolimattomuudesta. Et myöskään ole vastuussa väärinkäytöksistä, jos korttiasi on käytetty väärin sähköisissä palveluissa eikä pankki ole edellyttänyt maksajan vahvaa tunnistamista.
    • Kauppiaat eivät enää voi veloittaa sinulta lisäkuluja, kun maksat Visalla tai Mastercardilla.
    • Saat meiltä vastauksen jättämääsi asiakasvalitukseen aina viimeistään 15 päivän kuluttua valituksen saapumisesta.

Myöhemmin lisää mahdollisuuksia maksamiseen

Suurimmat maksupalvelulakiin tehtävät muutokset alkavat vaikuttaa pankkiasiointiisi vähitellen seuraavan kahden vuoden aikana.

Muutosten myötä osa perinteisistä pankkipalveluista ei ole tulevaisuudessa enää sidoksissa yhteen pankkiin. Tämä tarkoittaa sitä, että voit maksaa S-Pankin tililtäsi myös muiden palveluntarjoajien kuin S-Pankin kautta. Lisäksi voit saada tilitietosi näkyviin myös muiden palveluntarjoajien kuin S-Pankin palveluun.

Kun perinteiset pankkipalvelut eivät ole enää sidoksissa yhteen pankkiin, maksamisen turvallisuuden takaaminen on entistä tärkeämpää. Tämän vuoksi maksupalvelulain muutoksissa korostetaan maksamiseen liittyvää asiakkaan tuntemista ja maksujen vahvistamista. Sekä pankkien että uusien palveluntarjoajien on siis noudatettava entistä tarkempia tietoturvakäytäntöjä ja turvatoimia, jotta henkilöllisyytesi ja varasi pysyvät suojattuina nykyiseen tapaan.

Uusien palveluiden tai palveluntarjoajien käyttäminen ei ole sinulle pakollista: päätät aina itse, mitä palveluita otat käyttöösi. Me FIMissä ja S-Pankissa haluamme jatkossakin tarjota sinulle ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä palveluita. Kehitämme palveluitamme jatkuvasti, jotta voisimme tehdä arjestasi sujuvampaa.

Muutoksia FIMin ja S-Pankin tuotteiden ja palveluiden ehtoihin

Lakiin tehdyt muutokset aiheuttavat muutoksia tuotteidemme ja palveluidemme ehtoihin. Voit tutustua uusiin ehtoihin tämän sivun alaosassa olevista linkeistä. Lähetämme asiakkaillemme kevään 2018 aikana vielä tarkempaa tietoa siitä, miten maksupalvelulain muutokset vaikuttavat kunkin asiakkaan käytössä olevien tuotteiden ja palveluiden ehtoihin. Sinun ei tarvitse tehdä mitään ehtoihin tehtävien muutosten vuoksi.

Tuotteiden ja palveluiden ehdot 13.1.2018 alkaen

S-Pankki Oy:n digitaalisia palveluita koskevat yleiset ehdot

Sähköisen tunnistamisen ehdot

S-Pankin korttiehdot