FIM förvärvar AM Omaisuudenhoitos affärsverksamheter

2017-12-20

Privatbanken och kapitalförvaltaren FIM stärker sin ställning som förmögna privatpersoners och familjers samarbetspartner. AM Omaisuudenhoitos verksamheter övergår till FIM genom ett förvärv av tillgångar.

FIM Kapitalförvaltning och Ahola & Maliniemi Partners (AM Omaisuudenhoito) har avtalat om ett förvärv av tillgångar där verksamheterna i det år 1997 grundade kapitalförvaltningsföretaget övergår till FIM.
AM Omaisuudenhoito som ägs av sina nyckelpersoner erbjuder individuell service samt visionär och aktiv kapitalförvaltning till förmögna privatpersoner, familjer och sammanslutningar. AM Omaisuudenhoitos verksamhet har grundat sig på personlig service och företaget är en mycket ansedd och långvarig aktör i branschen. Parterna har kommit överens om att hålla köpesumman hemlig.

FIM som firar 30-årsjubileum är ett bekant företag för AM Omaisuudenhoitos vd Olli-Pekka Ahola, som jobbade som vice vd för FIM på 1990-talet. ”Vi har samarbetat med FIM redan länge. Jag tror att våra kunder framöver kommer att ha nytta av särskilt FIMs omfattande privatbanks- och Wealth Planning-tjänster”, säger Ahola.

”AM Omaisuudenhoito är känt för sina långvariga kundrelationer och vi är glada över att få erbjuda företagets kunder ett nytt hem”, säger FIMs vd Teri Heilala.

Helhetsbetonad kapitalförvaltning för familjer

De finländska privathushållen har en sammanlagd nettoförmögenhet på 575 miljarder euro, och de mest förmögna återfinns i åldrarna 65–74 år. Jussi Lilja, försäljningsdirektör på FIM Private Banking, påpekar att det finns många som de närmaste åren kommer att få till och med en avsevärd förmögenhet genom arv, vars följder man ofta inte är tillräckligt förberedd på.

”Detta återspeglas redan nu till exempel i form av en ökad efterfrågan på familje- och skattejuridik. Vi vill hjälpa de finländska familjerna vid denna historiskt sett stora överföring av tillgångar. Särskilt vid överföring av familjeföretagares tillgångar finns det utmaningar”, säger Lilja.

”Vi har utmärkta möjligheter att erbjuda helhetsbetonad kapitalförvaltning och individuell skatte- och arvsrådgivning till förmögna familjer”, säger Lilja.

Enligt FIMs vd Teri Heilala genomgår den finländska investeringsbranschen stora förändringar för närvarande, och FIM har ett gott utgångsläge.

”Våra nya satsningar, som fonden FIM Artificiell Intelligens och förvärvet av AM Omaisuudenhoitos verksamheter, visar att FIM är i god trim. Vi följer utvecklingen noggrant och deltar aktivt i förändringarna på marknaden även framöver”, säger Heilala.

Mer information:
Jussi Lilja, försäljningsdirektör, FIM Private Banking, tfn 050 376 0653, jussi.lilja@fim.com