FIM Euro fyller 20 år

2018-09-14

Kapitalförvaltaren och privatbanken FIMs räntefond FIM Euro, som investerar i euroområdet, fyller 20 år den 14 september. Det är en av första finländska fonderna som investerar i statsobligationer.

FIM Euro startade verksamheten 14.9.1998. Sedan 2006 förvaltas fonden av Jouni Salmenkivi, ansvarig direktör för FIMs räntefonder.

Under de senaste tio åren har FIM Euro gett en kumulativ avkastning på 65 procent med beaktande av kostnaderna. Under samma period har jämförelseindexets årliga avkastning varit 59 procent.

Analysföretaget Morningstar har gett FIM Euro fem stjärnor i sin tioårsrating och fyra stjärnor i sin totalrating. Morningstar har valt fonden till den bästa obligationsfonden i sin kategori 2011, 2012 och 2013. I finanstidskriften Citywires jämförelse är FIM Euro i sin tur på plats 9 i jämförelsegruppen med 136 fonder när det gäller de senaste tio åren.

Enligt placeringsdirektör Eelis Hein är FIM Euro ett bra exempel på de fördelar som långsiktig investering och aktiv produktutveckling ger kunderna. Samtidigt påpekar Hein att FIM fortsätter med att komma med innovationer och utveckla sitt produktsortiment.

”Inom kort kommer vi med fler intressanta nyheter om marknaden för räntefonder”, säger Hein.