FIM förvärvar Tresors affärsverksamheter

2018-06-18

Privatbanken och kapitalförvaltaren FIM fortsätter växa och stärker sin ställning som pålitlig partner för institutionella placerare. Varainhallinta Tresors verksamhet övergår till FIM genom köp av affärsverksamheten.

FIM Kapitalförvaltning Ab och Varainhallinta Tresor Oy har kommit överens om en företagsaffär där Tresors verksamheter övergår till FIM. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpesumman.

Tresor som grundades 1996 erbjuder skräddarsydd kapitalförvaltning åt inhemska långsiktiga placerare. Bolaget ägs av dess nyckelpersoner och är känd inom branschen för sina ovanligt långa kundrelationer.

”I samband med branschens förändring och en förstärkt reglering tillvaratar vi våra kunders intressen bäst genom att förena våra krafter med en pålitlig aktör. FIM som ingår i S-Banken-koncernen har stabila inhemska ägare, en respekterad och stabil ställning samt en professionell och engagerad personal”, säger Tresors vd Heli Kämäräinen.

”Affären stärker FIMs ställning som betjänare av institutionella placerare. Vi är glada att kunna erbjuda Tresors kunder ett ännu bredare produkt- och serviceutbud samt större portföljförvaltningsresurser”, säger FIMs vd Teri Heilala.

”Överföringen av Tresors verksamhet till FIM är det senaste exemplet på S-Banken-koncernens ambitioner inom kapitalförvaltning”, säger Hanna Porkka som leder koncernens verksamhet inom kapitalförvaltning. Enligt Porkka satsar S-Banken starkt på kapitalförvaltning.

”Vi vill vara finländarnas förstahandsval också när det gäller att spara och placera”, säger Porkka.

FIM erbjuder individuell och mångsidig kapitalförvaltning åt förmögna privatpersoner samt institutionella placerare, med över 30 års erfarenhet. I slutet av förra året förvaltade FIM en förmögenhet på cirka 6,9 miljarder euro.

”Förtroende betyder allt för oss och varje kund som övergår till oss får sina tillgångar förvaltade minst lika bra och resultatgivande som hittills”, säger Teri Heilala.

Enligt Heilala öppnar företagsaffären nya intressanta möjligheter för Tresors kunder som går över till FIM, i form av nya produkter och placeringslösningar.

”Att utveckla av vårt produktsortiment är en hederssak för oss. Under de senaste åren har vi utmärkt oss bland annat genom att införa impact investing i Finland och genom att lansera den första placeringsfonden i Norden som till 100 procent baseras på artificiell intelligens”, säger Heilala.

Mer information:
Teri Heilala, VD, FIM Kapitalförvaltning Ab, tfn 050 306 3622, teri.heilala@fim.com